
Et strategisk forbedringssystem, det vi kaller et Business Improvement System (BIS), er nødvendig for å nå langsiktige strategiske mål. Det finnes ulike tilnærminger til implementering av et BIS, så hvorfor bør du velge Aksenas tilnærming? Nettopp det gir vi deg svaret på i denne artikkelen. Før vi kommer så langt oppsummerer vi hovedkomponentene i BIS og vår anbefalte tilnærming til implementering.
Vi har i et annet blogginnlegg skrevet om hovedkomponentene i Aksenas Business Improvement System, men nevner dem likevel også her:
Hva er så Aksenas anbefalte tilnærming for implementering av BIS?
Aksenas tilnærming er beskrevet i sin helhet i det nedlastbare innholdet: Slik innfører du et Business Improvement System, som du kan laste ned her.
Viktige punkter i forslaget til fremgangsmåte ved implementering er:
Så til begrunnelsen for hvorfor virksomheten bør velge vårt forslag til implementering av et strategisk forbedringssystem, BIS.
Det finnes mange måter å implementere et strategisk forbedringssystem. Dersom virksomhetens ambisjon er å bli fremragende og forbli på dette nivået, er alternativene likevel få.
Ettersom alt henger sammen på grunn av prosessenes avhengigheter, må innføringen omfatte alle prosesser og dermed også alle ledere og medarbeidere. Denne konklusjonen forsterkes ytterligere dersom ambisjonen er å bygge en faktabasert, resultatorientert kultur. En kultur kan kun skapes om alle involveres. Organisasjonens medarbeidere og ledere må gis klare ansvar, tilhørende myndighet, tilstrekkelig tid og mulighet til å utvikle kunnskaper og ferdigheter.
Innføringen kan ikke gjennomføres som et prosjekt. Det er en løpende organisatorisk utvikling som skal foregå. Om lederne sørger for en forretningsmessig utålmodighet, vil innføringen oppfattes som en akselerert evolusjon, men altså ikke en revolusjon.
En innføring av BIS slik det er beskrevet over kan ikke drives frem med massiv støtte av interne og/eller eksterne konsulenter. Eksterne konsulenter kan brukes til å bygge intern kunnskap og til å delta i diskusjoner om designet av BIS. Interne konsulenter kan benyttes for å støtte organisasjonen i deres arbeid med å innføre og bruke BIS. Organisasjonens ledere skal som for alt annet også være ansvarlige for byggingen og bruken av BIS.
Vurderer du å bygge et BIS i din virksomhet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat ved å klikke på knappen nedenfor.